W związku z przystąpieniem Węziny do Programu Odnowy Wsi samorządu województwa warmińsko-mazurskiego pod nazwą "Wieś Warmii, Mazur i Powiśla miejscem, w którym warto żyć", podczas zebrania wiejskiego została podjęta uchwała o aktualizacji Planu Odnowy Sołectw Dłużyna i Węzina na lata 2013-2020.
Zmiany i aktualizacje dotyczą przede wszystkim przyjętego planu rozwoju miejscowości oraz podjecia decyzji o założeniu w Dłużynie i Węzinie wsi tematycznych " Żuławska wieś tradycji". W ramach tworzenia oferty wsi tematycznej planowane są m.inn.: budowa pieca chlebowego w świetlicy wiejskiej w Węzinie, remont i modernizacja świetlicy, podniesienie atrakcyjności wsi, podjęcie działań celem odtworzenia tradycji kulinarnych wsi żuławskiej ( wypiek chleba, serowarstwo itp.
Zmiany i aktualizacje dotyczą przede wszystkim przyjętego planu rozwoju miejscowości oraz podjecia decyzji o założeniu w Dłużynie i Węzinie wsi tematycznych " Żuławska wieś tradycji". W ramach tworzenia oferty wsi tematycznej planowane są m.inn.: budowa pieca chlebowego w świetlicy wiejskiej w Węzinie, remont i modernizacja świetlicy, podniesienie atrakcyjności wsi, podjęcie działań celem odtworzenia tradycji kulinarnych wsi żuławskiej ( wypiek chleba, serowarstwo itp.
Sołectwo
Dłużyna i Węzina
GMINA
ELBLĄG
PLAN
ODNOWY SOŁECTW
DŁUŻYNA
I WĘZINA
NA
LATA 2013-2020
|
|||
Dłużyna
- Węzina 2013
Autorami
Planu Odnowy miejscowości są mieszkańcy Dłużyny i Węziny:
Radosław
Witka, Daniela Szałkowska, Irena Bąbel, Elżbieta Brzezicka,
Elżbieta Połeć, Grażyna Brzezicka, Małgorzata Lewandowska, Jan
Demski, Waldemar Połeć, Jadwiga Ciszewska, Elżbieta Glazer, Anetta
Kowalska, Zofia Matusiak, Danuta, Matusiak, Celina Sokołowska,
Joanna Włodarska, Wojciech Krefft, Ewa Krefft, Czesław Brojek.
Moderatorzy
Planu Odnowy Sołectw Dłużyna i Węzina ze Stowarzyszenia” Dwie
Wsie”: Joanna Włodarska, Jadwiga Ciszewska. Z Gminy Elbląg: Piotr
Tulski
Autor
aktualizacji Planu Odnowy Sołectw Dłużyna i Węzina z 2013 r.:
Joanna
Włodarska
Autorzy
pierwszego Planu Odnowy Miejscowości Węzina:
Dorota
Białobrzeska, Jadwiga Ciszewska.
Autorzy
aktualizacji Planu Odnowy Sołectw Dłużyna i Węzina z 2012 r.:
Stanisława
Pańczuk, Iwona Grajkowska.
Oraz
Mieszkańcy
Dłużyny i Węziny:
Grażyna
Brzezicka, Jadwiga Ciszewska, Jan Demski, Danuta Derewecka, Piotr
Derewecki, Irena Dębska, Eugeniusz Guss, Danuta Matusiak, Celina
Sokołowska, Krystyna Szymajda, Radosław Witka, Joanna Włodarska,
Grzegorz Woszczyło, Jan Zajączkowski.
Autorzy
fotografii:
Joanna
Włodarska
Wojciech
Krefft
Bartosz
Rybaczewski
Archiwum
Stowarzyszenia Łączy Nas Kanał Elbląski Lokalna Grupa Działania
Redakcja
i opracowanie graficzne:
Stowarzyszenie
Łączy Nas Kanał Elbląski Lokalna Grupa Działania, Joanna
Włodarska
Spis
treści:
1.
|
Wstęp |
4
|
2.
|
Charakterystyka miejscowości Dłużyna i Węzina |
5
|
3.
|
Inwentaryzacja
zasobów służących odnowie miejscowości
|
8
|
3.1.
Zasoby przyrodnicze
|
8
|
|
3.2.
Dziedzictwo kulturowe
|
9
|
|
3.3.
Obiekty i tereny
|
9
|
|
3.4.
Infrastruktura społeczna Sołectw Dłużyna i Węzina
|
10
|
|
3.5.
Infrastruktura techniczna Sołectw Dłużyna i Węzina
|
10
|
|
3.6.
Potencjał gospodarczy sołectw Dłużyna i Węzina
|
11
|
|
3.7.
Kapitał społeczny
|
12
|
|
3.8.
Dane demograficzne Dłużyny i Węziny
|
13
|
|
3.9.
Promocja miejscowości
|
15
|
|
4.
|
Analiza SWOT |
16
|
5.
|
Wnioski z analizy SWOT |
18
|
6.
|
Wizja rozwoju Sołectw Dłużyna i Węzina |
19
|
7.
|
Arkusz planowania |
20
|
7.1.
Zadania do celów, uproszczony harmonogram oraz koszty realizacji
zadań
|
21
|
|
8.
|
Zarządzanie,
role uczestników i zasady realizacji Planu Odnowy Sołectw
|
27
|
9.
|
Spis tabel, rysunków i zdjęć |
28
|
Wstęp
Niniejsza
aktualizacja i ewaluacja Planu Odnowy Sołectw Dłużyna I Węzina
przeprowadzona po roku od przyjęcia przez społeczność wiejską
poprzedniego Planu obejmuje przede wszystkim rozszerzenie i
uszczegółowienie celów i priorytetów założonych przez
mieszkańców w procesie Odnowy Wsi, ponowną analizę SWOT, która
po roku, zdaniem mieszkańców, wymagała aktualizacji i weryfikacji
oraz strategiczną z punktu widzenia rozwoju sołectw Dłużyna i
Węzina decyzję o założeniu Wsi
Tematycznej
pod nazwą: Żuławska
Wieś Tradycji.
Pierwszy
Plan Odnowy Sołectwa Węzina został opracowany w 2006 roku przez
Członków Stowarzyszenia Łączy Nas Kanał Elbląski Lokalna Grupa
Działania w Elblągu w ramach projektu „Łączy nas Kanał
Elbląski - partnerstwo sposobem aktywizowania mieszkańców” –
Projekt Nr L_01_123_04 Sektorowy Program Operacyjny
„Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz
rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006”; Działanie 2.7.
„Pilotażowy Program LEADER+” Schemat I. Plan miał na celu
stworzenia całościowej wizji rozwoju miejscowości,
uwzględniającej czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające
na realizację planowanych zadań oraz umożliwienia beneficjentom
pozyskania środków zewnętrznych na działania służące
rozwojowi.
Plan
Odnowy Sołectwa Węzina przygotowany został z mieszkańcami
Sołectwa Węzina, tak by realizowane zadania odpowiadały
rzeczywistym potrzebom mieszkańców, a tym samym mogły w pełni
wykorzystać istniejący potencjał i dać szanse do rozwoju
miejscowości. Zapisane w dokumencie zadania zostały po części
zrealizowane lub utraciły ważność.
Aktualizowany
Plan Odnowy Sołectwa Węzina na życzenie mieszkańców został
rozszerzony o jeszcze jedne sołectwo – Dłużynę. Te dwa
sołectwa ściśle ze sobą współpracują, a Plan został
zaktualizowany z inicjatywy mieszkańców tych dwóch sołectw. W
Planie zweryfikowano analizę SWOT, zaktualizowane zostały cele
i wypracowane nowe zadania wraz z harmonogramem realizacji
i zakresem
odpowiedzialności oraz wskazanymi źródłami finansowania.
Mieszkańcy sołectw widząc potrzebę wprowadzenia zmian i
wdrożenia nowych działań, które będą rozwijać ich społeczność
wiejską, zaprosili przedstawicieli Stowarzyszenia Łączy Nas Kanał
Elbląski Lokalna Grupa Działania do przeprowadzenia warsztatów
aktualizacji Planu Odnowy Miejscowości. Mieszkańcy Dłużyny
i Węziny wypowiedzieli się na temat aktualizacji Planu
podczas konsultacji społecznych przeprowadzonych w formie
warsztatów w lutym i marcu 2012 roku.
Plan
Odnowy Miejscowości Dłużyna i Węzina jest dokumentem o
charakterze planowania strategicznego i ujmuje w sposób kompleksowy
wszystkie planowane działania, które mają w konsekwencji
doprowadzić do rozwoju miejscowości. Opracowany plan jest
wsparciem przy zabieganiu o środki zewnętrzne z istniejących
programów służących rozwojowi obszarów i społeczności
wiejskiej. Dotyczy to przede wszystkim inwestycji mających poprawić
jakość życia lokalnym społecznościom. Zapisy „Planu Odnowy
Sołectw Dłużyna i Węzina” w zakresie planowanych tam
inwestycji są spójne ze strategicznym dokumentem STRATEGIA
ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU GMINY WIEJSKIEJ ELBLĄG oraz z PLANEM
ROZWOJU LOKALNEGO GMINY ELBLĄG
- Charakterystyka miejscowości Dłużyna i Węzina, Gmina Elbląg
Gmina
Elbląg położona jest w powiecie elbląskim, na pograniczu
mezoregionów - Żuław oraz Wysoczyzny Elbląskiej w sąsiedztwie
jeziora Druzno. Zachodnia granica gminy jest jednocześnie częścią
granicy pomiędzy województwem warmińsko-mazurskim, a pomorskim.
Rys.
1. Mapa położenia Gminy Elbląg
Źródło:
www.mazurskie.powiaty.cba.pl/elblaski.htm
Miejscowości
Dłużyna i Węzina leżą we wschodniej części powiatu
elbląskiego, na obszarze Żuław Elbląskich, które zajmują
powierzchnię 480 km2.
Miejscowości
Dłużyna i Węzina bezpośrednio graniczą z Gminą Pasłęk i
Jeziorem Druzno.
W
okolicach wsi Dłużyna i Węzina uchodzą do Jeziora Druzno rzeki
Elszka i Wąska. Rejon wsi Dłużyna i Węzina ma charakterystyczny
rolniczy krajobraz, ze specyficznym, historycznym układem dróg,
kanałów i rowów, z licznymi obiektami hydrotechnicznymi
(mosty, śluzy, pompy). Obszar jest stale lub okresowo zagrożony
powodzią, w związku z czym jest chroniony wałami
przeciwpowodziowymi i mechanicznie odwadniany.
Miejscowości
Dłużyna i Węzina są wsiami typowo rolniczymi, a ich walorem jest
atrakcyjne położenie, bogate krajobrazowo i kulturowo.
Dłużyna
Sołectwo
Dłużyna (miejscowości Dłużyna i Klepa) liczy 196
mieszkańców (stan na 31 grudnia 2011 roku – dane Gminy Elbląg).
Jego powierzchnia zajmuje 1.102
ha.
Graniczy
od wschodu z Nowym Dworem, od północy z Węziną, od zachodu z
Jeziorem Druzno, a od południa z Kanałem Elbląskim.
Węzina
Sołectwo
Węzina liczy 179
mieszkańców (stan na 31 grudnia 2011 roku – dane Gminy Elbląg).
Jego powierzchnia zajmuje 642
ha.
Graniczy
bezpośrednio od strony północnej z miejscowością Bogaczewo,
Komorowo Żuławskie, Janów, od strony wschodniej z Gminą Pasłęk,
od strony zachodniej z Jeziorem Druzno, a od strony południowej z
miejscowościami Dłużyna, Nowy Dwór i Drużno.
Rys.
2. Mapa położenia Dłużyny i Węziny oraz szlaki rowerowe
Źródło:
Eko-Kapio, oprac. Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
Lokalna Grupa Działania
—
Granice
rezerwatu faunistycznego Jezioro Drużno
...
Międzynarodowy
szlak rowerowy R-1 z Calais we Francji do Sankt Petersburga w Rosji
...
Żółty
szlak rowerowy z Elbląga do Gorynia, Gmina Kisielice
—
Niebieski
szlak rowerowy Elbląg – Komorowo Żuławskie „Wokół Jeziora
Drużno”
—
Czarny
szlak łącznikowy Węzina – pochylnia Jelenie
Rys.
3. Zdjęcia satelitarne Dłużyny i Węziny
Źródło:
mapa.szukacz.pl
Krajobraz
Żuław, pole
rzepaku w Dłużynie, fot. W.Krefft
- Inwentaryzacja zasobów służących odnowie miejscowości
- Zasoby przyrodnicze
Oba
Sołectwa Dłużyna i Węzina do strony zachodniej graniczą z
Rezerwatem
Jezioro Drużno.
Powierzchnia
rezerwatu wynosi
3.021,60
ha, z czego 1.790
ha przypada na wody, pokryte liczną gatunkowo roślinnością.
Obejmuje on obszary 2 gmin: Elbląg i Markusy. Zwierciadło
jeziora Drużno jest położone poniżej poziomu morza. Jezioro
intensywnie zarasta, dlatego prawie połowę powierzchni stanowią
trzęsawiska, trzcinowiska i bagna,
miejscami zakrzaczone lub zadrzewione. Bogata roślinność
przybrzeżna stwarza dogodne warunki do bytowania ptactwa
wodno-błotnego. Wszystko to zadecydowało o uznaniu jeziora
rezerwatem faunistycznym utworzonym w 1966 r. celem ochrony miejsc
lęgowych ptactwa wodnego i błotnego oraz pięknego krajobrazu.
Jezioro stanowi fragment dawnej zatoki morskiej. Przeciętna
głębokość wynosi około 0,8
m, natomiast na odcinkach pogłębianych, nie przekracza 3
m,
ale osady denne mają miąższość dochodzącą do kilkunastu
metrów.
W
rezerwacie zaobserwowano 210
gatunków ptactwa wodnego i błotnego, z których ponad 100
wyprowadza swoje lęgi, a 7
znajduje się w Polskiej Czerwonej Księdze (PCK)1.
Obszar w okresie lęgowym zasiedlany jest przez co najmniej 1%
krajowej populacji następujących gatunków: rybitwa białowąsa
(PCK), rybitwa rzeczna, perkoz dwuczuby, płaskonos, brzęczka,
podróżniczek (PCK), zielonka (PCK). Dość licznie występują:
bielik (PCK), kropiatka i krzyżówka. Natomiast do bardzo licznych
należą: krakwa od 3 do 5% krajowej populacji oraz gęgawa i
rybitwa czarna - 2-3% krajowej populacji. W okresie wiosennych i
jesiennych wędrówek występuje tu powyżej 2% populacji szlaku
wędrówkowego: żuraw, krakwa, płaskonos, natomiast powyżej 1%
gęś zbożowa, gęś białoczelna. W dużym zagęszczeniu
występują również: gągoł, gęgawa, krzyżówka i świstun2.
Sołectwa
Dłużyna w Węzina usytuowane są w całości na Obszarze
Chronionego Krajobrazu (OChK) Jeziora Drużno.
OChK
Jeziora Druzno obejmuje tereny wokół jeziora Druzno - o
powierzchni ogólnej 11.738,9
ha, w gminach Elbląg, Markusy, Młynary i Milejewo. Został
wprowadzony rozporządzeniem Nr 21 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z
dnia 14 kwietnia 2003 roku w sprawie wprowadzenia obszarów
chronionego krajobrazu na terenie województwa
warmińsko-mazurskiego.
W
2004 roku Jezioro
Drużno zostało wpisane do Europejskiej
Sieci Ekologicznej NATURA 2000,
wyznaczonej dla ochrony zagrożonych gatunków ptaków
wodno–błotnych. Zachowanie obszarów wodno–błotnych ma ogromny
wpływ na możliwości przetrwania wielu roślin i zwierząt, którym
w przeciwnym razie zagraża wyginięcie. Powierzchnia objęta
specjalnym obszarem siedliskowym NATURA 2000 wynosi 3.088,79
ha, natomiast obszar specjalnej ochrony ptaków – 5.996,70
ha.
Przez
Jezioro Druzno wiedzie tor
wodny Kanału Elbląskiego,
będącego unikatowym w skali światowej zabytkiem hydrotechniki
uruchomionym w połowie XIX wieku. Jednostki pływające
przemieszczane są za pomocą 5 pochylni na odcinku prawie 10 km
przy różnicy wysokości około 100 m. Kanał Elbląski to wodny
szlak mający swój początek w Elblągu, przecinający jezioro
Druzno, łączący się z rzeką Drwęcą, oraz z jeziorem
Jeziorak. Z jeziora Druzno poprzez rzekę Elbląg, Kanał
Jagielloński, Nogat, Wisłę szlak wodny prowadzi do Zalewu
Wiślanego i Morza Bałtyckiego3.
Jezioro
Druzno, fot. B. Rybaczewski, arch. LGD
- Dziedzictwo kulturowe
Cały
obszar położony na wschód od Jeziora Druzno stanowi
archeologiczny rejon o bardzo wysokich wartościach poznawczych w
skali ogólnopolskiej i europejskiej. Dla całego terenu Gminy
Elbląg wskazano zalecenia konserwatorskie w celu ochrony krajobrazu
kulturowego. Należy tu wymienić, m.in.: zachowanie przykładów
tradycyjnego budownictwa (nie tylko wpisanych do Rejestru Zabytków
czy Ewidencji Wojewódzkiej), objęcie ochroną zabytkowego układu
drożnego, bezwzględna ochrona całego systemu kanałów
odwadniających i urządzeń technicznych ze względu na położenie
i ochronę przeciwpowodziową. Cechą wspólną tego obszaru było
występowanie domów podcieniowych, a różnił je typ podcienia
frontowego lub szczytowego, odmienny krajobraz przyrodniczy i
kulturowy.
W
okresie powojennym osiedlała się ludność o zróżnicowanych
tradycjach kulturowych.
- Obiekty i tereny
Szlaki
rowerowe:
Szlak
niebieski „Wokół Jeziora Druzno”
o długości 45,7 km, jest szlakiem lokalnym biegnącym z Elbląga
– 0,0 km przez Raczki Elbląskie - 0,1 km, Węgle - 8,9 km,
Jurandowo - 12,7 km, Żółwiniec - 13,4 km, Krzewsk - 16,3 km,
Dzierzgonka - 20,0 km, Nowe Dolno - 24,0 km, Stankowo - 26,0 km,
Klepa - 34,5 km, Dłużyna - 35,1 km, Węzina - 42,0 km do Komorowa
Żuławskiego - 45,7 km.
Spotykany
rodzaj nawierzchni na tym szlaku to:
- drogi asfaltowe - 17,4 km
- drogi szutrowe - 1,0 km
- płyty betonowe - 26,8 km
- bruk - 0,5 km
Szlak
prowadzony jest drogami powiatowymi i gminnymi o niewielkim i
średnim natężeniu ruchu samochodowego oraz zakładowymi
Żuławskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Elblągu4.
Szlak
czarny z Węziny do Jelonek
o długości 8 km rozpoczyna się w Węzinie – 0,0 km i prowadzi
przez Dłużynę – 0,2 km, Nowy Dwór – 2,3 km, Drużno – 3,6
km, Jelonki – 6,0 km do pochylni Jelenie – 8,0 km. Ma na celu
połączenie dwóch szlaków:
- zielonego wiodącego z Elbląga do Iławy o zasięgu regionalnym
- niebieskiego „Wokół Jeziora Druzno” o zasięgu lokalnym.
Spotykany
rodzaj nawierzchni to:
- drogi asfaltowe - 6,2 km
- drogi szutrowe - 1,8 km
Prowadzi
drogami o niewielkim i średnim natężeniu ruchu samochodowego.
Jest łatwy, dostępny dla każdego turysty5.
|
Rowerzyści
na oznakowanym szlaku „Wokół Jeziora Druzno”, fot. B.
Rybaczewski, arch. LGD
- Infrastruktura społeczna Sołectw Dłużyna i Węzina
- Szkoła i punkt przedszkolny
W
Węzinie funkcjonuje Szkoła Podstawowa, która została powołana w
1946 roku, do której uczęszcza 98
uczniów. Obejmuje swym obwodem następujące miejscowości:
Dłużyna, Drużno, Janów, Karczowizna, Klepa, Komorowo Żuławskie,
Lisów, Nowy Dwór i Węzina. W szkole główny nacisk kładzie się
na edukację oraz działania mające na celu zapobieganie
niedostosowaniu społecznemu oraz zapewnienie opieki uczniom
znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej. Przykładem takich
działań może być ciągłe pozyskiwanie środków na dożywianie
dzieci, stypendia socjalne, zapewnianie im wyjazdów poznawczych czy
organizowanie zabaw z podarunkami i nagrodami w konkursach przy
okazji różnych świąt, m.in.: choinek szkolnych, wigilii
klasowych, Dni Dziecka, Andrzejek.
Od
3 października 2011 roku maluchy ze wsi Węzina i okolicznych
miejscowości Dłużyna, Drużno, Janów, Klepa, Komorowo Żuławskie,
Lisów, Nowy Dwór mogą korzystać z opieki przedszkolnej. Powstał
bezpłatny Punkt Przedszkolny dla dzieci w wieku od trzech do
czterech lat. Do punktu przedszkolnego uczęszcza 15
dzieci. W placówce realizowane są zajęcia edukacyjne w oparciu o
obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego.
Punkt zapewnia bezpłatne dożywianie dzieci, opiekę logopedyczną
i psychologiczną oraz dodatkowe atrakcje, m.in. wyjazdy do kina i
teatru.
Punkt
funkcjonuje pięć godzin dziennie, od 8.00 do 13.00. Dla maluchów
mieszkających poza Węziną zorganizowany jest darmowy dowóz na
zajęcia. Punkt przedszkolny prowadzony jest w Szkole
Podstawowej przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Zarząd Oddziału
Okręgowego w Elblągu.
- Świetlica
Na
terenie sołectw, w miejscowości Węzina od sierpnia 2012 r.
funkcjonuje świetlica wiejska dla mieszkańców sołectw Dłużyna
i Węzina. Świetlica została otwarta w pomieszczeniach budynku
przekazanego w użytkowanie Stowarzyszeniu „ Dwie Wsie” z
siedzibą w Dłużynie, przez władze Gminy Elbląg. Pomieszczenia
świetlicy wymagają generalnego remontu oraz wyposażenia.
- Kościół
Wieś
należy do Rzymskokatolickiej Parafii pw. św. Józefa w Pasłęku.
W każdą niedzielę w Węzinie odprawiana jest msza święta dla
wiernych, w przystosowanej do tego celu Kaplicy Wiejskiej w Węzinie
w jednej z sal budynku, w którym mieści się świetlica wiejska.
Sala kaplicy została w 2012 roku wyremontowana przez mieszkańców
wsi Dłużyna i Węzina. Środki na remont pozyskano z darowizn
mieszkańców oraz osób prawnych.
Drogi
Przez
wsie przebiegają drogi powiatowe:
- 1150N – Komorowo Żuławskie – Dłużyna – Nowe Kępniewo - Topolno w gminie Rychliki o długości ok. 14 km,
- 1151N Dłużyna – Krosno – Zielony
Drogi
gminne zapewniają odpowiednią komunikację wewnątrz wsi i dojazdy
do pól miejscowym rolnikom. Część dróg gminnych została w 2012
roku utwardzona, niewielka część nadal wymaga remontu ( w tym 215
metrowy odcinek drogi gruntowej prowadzący do siedziby
Stowarzyszenia „Dwie Wsie”. )
Komunikacja
zbiorowa
Potrzeby
komunikacyjne mieszkańców obu miejscowości zaspokajane są przez
komunikację PKS . Liczba Połączeń PKS jest niewystarczająca.
Dowozy dzieci z pobliskich wsi do Szkoły Podstawowej w Węzinie
oraz Gminnego Gimnazjum w Gronowie Górnym zapewnia Gmina Elbląg
(zgodnie z ustawą o systemie oświaty).
Sieć
wodociągowa
Obie
miejscowości są zwodociągowane. W 1991 roku wybudowano dla obu
miejscowości Dłużyna i Węzina sieć wodociągową o
długości 7.336
mb. Wodociąg nie został doprowadzony do jednego gospodarstwa w
Dłużynie pod adresem Dłużyna 21. Dostarczaniem wody zajmuje się
Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Elblągu.
Sieć
kanalizacyjna
Miejscowości
Dłużyna i Węzina nie posiadają zbiorczej sieci kanalizacyjnej.
Obie wsie posiadają bezodpływowe zbiorniki na nieczystości ciekłe
(szamba) i od 1998 roku jedną oczyszczalnię ścieków przy Szkole
Podstawowej w Węzinie.
Zaopatrzenie
w energię elektryczną, cieplną i gaz ziemny
Dłużyna
i Węzina są w całości zelektryfikowane. Zaopatrzenie mieszkańców
w energię cieplną rozwiązane jest poprzez indywidualne źródła
(piece węglowe, gazowe i olejowe).
Łączność
Sieć
teleinformatyczna pokrywa w pełni potrzeby mieszkańców obu wsi.
Istnieje możliwość techniczna stałego dostępu do Internetu, z
którego korzystają nieliczni mieszkańcy.
- Potencjał gospodarczy Sołectw Dłużyna i Węzina
W
Dłużynie wg Banku Danych Lokalnych GUS w 2011 roku było
zarejestrowanych 6
podmiotów gospodarczych, w tym 5
osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i 1
stowarzyszenie. Jedna osoba wyrejestrowała swoją działalność, z
tego 3 – w przetwórstwie przemysłowym i 3 w usługach. Wskaźnik
przedsiębiorczości wynosi 30,6‰,
(obszar LGD KE - 54,8‰, województwo warmińsko-mazurskie - 77,8‰,
kraj - 95,4‰ – dane za 2006 rok).
W
Węzinie wg Banku Danych Lokalnych GUS w 2011 roku było
zarejestrowanych 7
podmiotów gospodarczych, w tym 1
podmiot
sektora publicznego, 1
stowarzyszenie i 5
osób
fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (z tego: 2
firmy budowlane, 1
praktyka pielęgniarska, 1
usługi internetowe). Wskaźnik przedsiębiorczości wynosi 38,5‰,
(obszar LGD KE - 54,8‰, województwo warmińsko-mazurskie - 77,8‰,
kraj - 95,4‰ – dane za 2006 rok).
Podstawowym
źródłem utrzymania mieszkańców wsi są dochody z rolnictwa.
|
Gospodarstwo
rolne w Dłużynie, fot. J. Włodarska
Liczba
gospodarstw rolnych w Dłużynie wynosi 70,
w tym:
-
gospodarstw o powierzchni do 1 ha 32 45,7%
-
gospodarstw o powierzchni 1 ha do 2 ha 6 8,6%
-
gospodarstw o powierzchni 2 ha od 5 ha 13 18,5%
-
gospodarstw o powierzchni 5 ha do 7 ha 3 4,3%
-
gospodarstw o powierzchni 7 ha do 10 ha 2 2,9%
-
gospodarstw o powierzchni 10 ha do 15 ha 2 2,9%
-
gospodarstw o powierzchni 20 ha do 50 ha 10 14,2%
- gospodarstw o powierzchni 50 ha do 100 ha 2 2,9%
|
Widok
na pola między Dłużyną i Węziną, fot. J. Włodarska
Liczba
gospodarstw
rolnych w Węzinie wynosi 16,
w tym:
- gospodarstw o powierzchni 1 ha do 2 ha 1 6,25%
- gospodarstw o powierzchni 2 ha od 5 ha 2 12,50%
- gospodarstw o powierzchni 5 ha do 7 ha 1 6,25%
- gospodarstw o powierzchni 7 ha do 10 ha 1 6,25%
- gospodarstw o powierzchni 10 ha do 15 ha 1 6,25
- gospodarstw o powierzchni 15 ha do 20 ha 4 25,00%
- gospodarstw o powierzchni 20 ha do 50 ha 4 25,00%
- gospodarstw o powierzchni 50 ha do 100 ha 2 12,50%
- Kapitał społeczny
- Pomoc społeczna
Sołectwo
Dłużyna
Według
danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Elblągu -14
rodzinom z Dłużyny, w których zamieszkuje 39
osób, udzielono pomocy finansowej (30%
ogólnej liczby rodzin). Dożywianiem w szkole objętych jest 6
dzieci. W 2011 roku żywność w naturze pobrało 13
osób. Główne przyczyny ubiegania się o pomoc społeczną to
bezrobocie i bieda.
Sołectwo
Węzina
Według
danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Elblągu - 31
osobom z Węziny z 11
rodzin, udzielono pomocy finansowej (23%
ogólnej liczby rodzin). Dożywianiem w szkole objętych jest 8
dzieci
z 5
rodzin. W 2011 roku żywność w naturze pobrało 14
rodzin (39
osób).
Główne przyczyny ubiegania się o pomoc społeczną to bezrobocie
i bieda.
- Organizacje pozarządowe
Na
terenie sołectwa Dłużyna i Węzina działają dwie organizacje
pozarządowe. Ochotnicza
Straż Pożarna
w Węzinie, która została wpisana 16 czerwca 2006 roku do
Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000258337.
Stowarzyszenie
„Dwie wsie”
skupiające członków dwóch miejscowości Dłużyna i Węzina,
sąsiadujące ze sobą. Powołane w październiku 2011 roku, wpisane
do rejestru KRS pod numerem 0000396144.
-
- Liczba ludności według płci
Wieś
Dłużyna zamieszkiwana jest przez 198
mieszkańców, a Wieś Węzina przez 182
mieszkańców (stan na 31.12.2009 r. wg zameldowania – dane Bank
Danych Lokalnych). Mieszkańcy Dłużyny stanowią 2,98%, a Węziny
2,74% ogólnej liczby mieszkańców Gminy Elbląg. Poniższa tabela
oraz wykresy ilustrują ludność wsi Dłużyna i Węzina
według płci.
Tabela
1. Liczba ludności według PESEL – stan na 31.12.
Liczba
ludności według płci
|
Dłużyna
|
Węzina
|
||||
1998
|
2002
|
2009
|
1998
|
2002
|
2009
|
|
Ogółem
|
186
|
192
|
198
|
174
|
171
|
182
|
Mężczyźni
|
98
|
97
|
97
|
82
|
88
|
93
|
Kobiety
|
88
|
95
|
101
|
92
|
83
|
89
|
Wykres
1. Liczba ludności według PESEL – stan na 31.12.2009 r.
- Struktura wiekowa ludności według płci
Poniższa
tabela ilustruje strukturę wiekową mieszkańców wsi Dłużyna i
Węzina (stan na 31.12.2002 r. wg zameldowania – dane Bank Danych
Lokalnych).
Tabela
2. Liczba ludności Dłużyny i Węziny według wieku i płci – wg
Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań na 20.05.2002 r.
Liczba
ludności wg wieku i płci wieś Dłużyna
|
Liczba
ludności wg wieku i płci wieś
Węzina |
|||||
Wiek |
Ogółem
|
Mężczyźni
|
Kobiety
|
Ogółem
|
Mężczyźni
|
Kobiety
|
0 – 9 |
34
|
17
|
17
|
28
|
14
|
14
|
10 – 19 |
38
|
15
|
23
|
29
|
20
|
9
|
20 – 29 |
27
|
16
|
11
|
21
|
11
|
10
|
30 – 39 |
26
|
9
|
17
|
28
|
12
|
16
|
40 – 49 |
30
|
20
|
10
|
22
|
12
|
10
|
50 – 59 |
14
|
9
|
5
|
14
|
8
|
6
|
60 – 69 |
9
|
4
|
5
|
12
|
6
|
6
|
70 –79 |
11
|
5
|
6
|
14
|
5
|
9
|
80 i więcej |
3
|
2
|
1
|
3
|
0
|
3
|
Poniższe
wykresy pokazują strukturę wiekową ludności z podziałem na płeć
- wieś Dłużyna i Węzina, na podstawie danych Spisu Powszechnego
z 2002 roku.
Wykres
2. Liczba
ludności według wieku i płci wieś Dłużyna – wg Narodowego
Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań na 20.05.2002 r.
Analizując
strukturę wiekową mieszkańców wsi Dłużyna możemy stwierdzić,
iż najliczniej reprezentowaną grupę stanowią osoby 10-19 roku
życia – 38
osób – co stanowi: 19,79%
całkowitej liczby mieszkańców wsi. Następne w kolejności
(według liczebności przedziału wiekowego) są grupy wiekowe: 0-9
(34 osoby), 40– 49 lat (30 osób), 20– 29 (27 osób), 30– 39
lat (26 osób). Taki rozkład grup wiekowych uznać należy za
zjawisko pozytywne, z uwagi na duży odsetek ludności w młodym
wieku.
Wykres
3. Liczba
ludności według wieku i płci wieś Węzina – wg Narodowego
Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań na 20.05.2002 r.
Analizując
strukturę wiekową mieszkańców wsi Węzina możemy stwierdzić,
iż najliczniej reprezentowaną grupę stanowią osoby 10-19 roku
życia – 29
osób – co stanowi: 16,96%
całkowitej liczby mieszkańców wsi. Następne w kolejności
(według liczebności przedziału wiekowego) są grupy wiekowe: 0-9
i 30-39 (po 28 osób), 40– 49 lat (22 osoby), 20– 29 (21 osób),
50-29 i 70-79 lat (po 14 osób) oraz 60-69 lat (12 osób). Takie
rozłożenie liczebności grup wiekowych uznać należy za zjawisko
pozytywne.
- Struktura ludności według wieku ekonomicznego
Dane
demograficzne wsi Dłużyna i Węzina wskazują, że największy
odsetek ludności miejscowości stanowią osoby w wieku produkcyjnym
w % (stan z 2009 r. – dane Bank Danych Lokalnych).
Tabela
3. Struktura ludności według wieku ekonomicznego – wg Narodowego
Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań na 20.05.2002 r.
Dłużyna
|
Węzina
|
obszar
LGD KE
|
województwo
|
kraj
|
|
W
wieku przedprodukcyjnym
|
31,8
|
29,1
|
24,0
|
21,8
|
20,1
|
W
wieku produkcyjnym
|
58,6
|
56,6
|
61,8
|
64,4
|
64,2
|
W
wieku poprodukcyjnym
|
9,6
|
14,3
|
12,6
|
13,6
|
15,7
|
Wykres
4. Liczba
ludności według wieku i płci wieś Dłużyna - – wg Narodowego
Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań
na 20.05.2002 r.
- Wykształcenie ludności (dane – Bank Danych Lokalnych na 2002 rok)
Tabela
4 Wykształcenie ludności wsi Dłużyna i Węzina– wg Narodowego
Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań na 20.05.2002 r.
Poziom
wykształcenia
wieś
Dłużyna
|
Poziom
wykształcenia
wieś
Węzina
|
|||||
Poziom |
Ogółem
|
Mężczyźni
|
Kobiety
|
Ogółem
|
Mężczyźni
|
Kobiety
|
wyższe |
2
|
1
|
1
|
6
|
0
|
6
|
średnie |
17
|
7
|
10
|
18
|
8
|
10
|
zasadnicze zawodowe |
34
|
19
|
15
|
29
|
15
|
14
|
podstawowe ukończone |
68
|
39
|
29
|
68
|
42
|
26
|
Podstawowe nieukończone i bez wykształcenia |
22
|
9
|
13
|
17
|
7
|
10
|
- Promocja miejscowości
Dłużyna
i Węzina znalazły swoje miejsce w następujących publikacjach i
informacjach:
- „Katalog obiektów noclegowo–gastronomicznych LGD Kanału Elbląskiego i LGD Wysoczyzny Elbląskiej”. Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski Lokalna Grupa Działania, Elbląg 2011;
- „Rowerem po Krainie Kanału Elbląskiego” - przewodnik po szlakach rowerowych. Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski Lokalna Grupa Działania, Elbląg 2010;
- http://podlipami.blogspot.com/2012/03/dwie-wsie.html;
- Portal społecznościowy Facebook: https://www.facebook.com/pages/Stowarzyszenie-Dwie-Wsie/139913082846772
|
Tablica
informująca o atrakcji Dłużyny, arch. LGD
Nazwa
SWOT jest akronimem angielskich słów Strengths (mocne strony),
Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse), Threats
(zagrożenia).
Jest
to jedna z najpopularniejszych technik
analitycznych,
służąca do porządkowania informacji.
Przedstawia mądrość zbiorową danej grupy, jej wyobrażenie na
dany temat.
SWOT
zawiera określenia dla czterech grup czynników z podziałem na
wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania:
Uwarunkowania
wewnętrzne:
- mocne strony: wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanego obiektu, które mogą sprzyjać jego rozwojowi;
- słabe strony: wszystko to co stanowi słabość, barierę, wadę analizowanego obiektu, które należy minimalizować bo one będą utrudniać rozwój;
Uwarunkowania
zewnętrzne:
- szanse: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany, które nie są bezpośrednio zależne od zachowania społeczności wiejskiej, ale przy odpowiednio podjętych przez nie działaniach mogą być traktowane jako szanse do rozwoju;
- zagrożenia: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu niebezpieczeństwo niekorzystnej zmiany, nie są one zależne od zachowania społeczności wiejskiej, ale mogą one stanowić zagrożenie dla jej rozwoju, należy unikać ich negatywnego oddziaływania na rozwój miejscowości.
MOCNE
STRONY
|
SŁABE
STRONY
|
8.Wysoki
potencjał intelektualny mieszkańców ( większość młodzieży
kontynuuje naukę w szkołach policealnych i na studiach wyższych
)
Założenie
Wsi tematycznej: Żuławska
wieś tradycji
9.
Powrót dawnych mieszkańców i budowa nowych domów.
8.
Umiejęt
|
wiejskiej.
|
SZANSE
|
ZAGROŻENIA
|
|
|
5.
Wnioski z analizy SWOT
Położenie
geograficzne Dłużyny i Węziny oraz jej założenia przestrzenne
stwarzają realną szansę rozwoju tej miejscowości w oparciu o
wytyczone przez samych mieszkańców i władze samorządowe kierunki
rozwoju. Pozwalają na podjęcie działań zmierzających do
zaktywizowania mieszkańców tej miejscowości na rzecz zachowania i
ochrony wartości dziedzictwa kulturowego w połączeniu z ochroną
środowiska przyrodniczego.
Analiza
SWOT stanowi bazę do podejmowania
działań zmierzających do rozwoju sołectw Dłużyna i Węzina.
Jest elementem uspołecznienia procesu planowania zadań do
realizacji.
Elementy
określone w analizie SWOT stanowią ocenę potencjału wewnętrznego
i zewnętrznego otoczenia sołectw Dłużyna i Węzina. Podejmowane
działania mają zmierzać do eliminacji słabych stron oraz
przeciwdziałać zagrożeniom.
Wszelkie
działania inwestycyjne w Dłużynie i Węzinie powinny zmierzać do
zachowania dziedzictwa kulturowego oraz kształtowania nowych
wartości, jednak z zachowaniem zasobów kulturowo-przyrodniczych i
w nawiązaniu do nich. Zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego
wsi powinna iść w parze z inwestycjami służącymi poprawie
standardów życia mieszkańców, takimi jak system kanalizacji czy
odnawialne źródła energii. Tak prowadzona polityka inwestycyjna
stworzy warunki do rozwoju wsi, podniesienia atrakcyjności
turystycznej i atrakcyjności zamieszkania.
Szczególną
szansą dla sołectw jest stworzenie tzw. wioski
tematycznej
Żuławska
Wieś Tradycji
związanej z kultywowaniem uwarunkowanych historycznie i kulturowo
tradycji wsi żuławskiej. Tym bardziej, że obserwowany od kilku
lat wzrost zainteresowania regionalną, tradycyjną żywnością ,
kulturą ludową i życiem wiejskim jest szansą na pozyskanie
zainteresowania turystyką w obrębie sołectw. Bardzo atrakcyjne
jest stworzenie gospodarstw agroturystycznych, gdzie można połączyć
promocję lokalnych produktów kulinarnych, rękodzieła ludowego,
historii regionu czy zielarstwa z promocją walorów przyrodniczych
miejscowości i okolicy. Unikatowe walory turystyczno-przyrodnicze
oraz aktywni mieszkańcy posiadający unikalne i specjalistyczne
umiejętności są atutem dla tego typu działalności.
W
tych dwóch sołectwach istnieje potrzeba dalszego pobudzania
aktywności społecznej jej mieszkańców. Dłużyna i Węzina
chciałyby się wyróżniać estetyką obejść gospodarskich,
dobrym stanem dróg. Zagospodarowanym miejscem służącym
spotkaniom mieszkańców na wolnym powietrzu i wyremontowaną
świetlicą.
Największą
szansą do realizacji działań, aktywizacji sołectw Dłużyna i
Węzina jest pozyskiwanie środków finansowych (z różnych źródeł
zewnętrznych) na własną działalność.
Aby
móc wdrożyć planowane przedsięwzięcia należy położyć nacisk
na dobrą współpracę z samorządem gminnym poprzez Radę
Sołecką, Sołtysa, istniejące organizacje pozarządowe i aktywne
grupy mieszkańców.
6.
Wizja
rozwoju sołectwa
Wizja
rozwoju sołectw Dłużyna i Węzina powstały w wyniku analiz i
dyskusji:
Sołectwa
Dłużyna i Węzina wsiami czystymi, z rozwiniętą agroturystyką.
Mieszkańcy dumni ze swego miejsca zamieszkania, a młode
wykształcone pokolenie widzi potrzebę pozostania na wsi.
Co
ma je wyróżniać?
|
Estetyka
wsi i nieskażone środowisko naturalne. Zachowany i
zrewitaluizwany tradycyjny krajobraz kulturowy i przyrodniczy
Żuław. Wieś ma zachować swój niepowtarzalny charakter i
stanowić atrakcję turystyczną na szlaku wędrówek
potencjalnych turystów.
|
Jakie
ma pełnić funkcje?
|
Usługowe,
agroturystyczne, rolnictwo w pełni nowoczesne.
|
Kim
mają być mieszkańcy?
|
Mają
być ludźmi wykształconymi, aktywnymi, w pełni
identyfikującymi się z sołectwem.
|
Co
ma dać utrzymanie?
|
Rolnictwo,
usługi związane z turystyką i agroturystyką.
|
W
jaki sposób ma być zorganizowane sołectwo i mieszkańcy?
|
Zwiększenie
aktywności mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem
młodzieży oraz mieszkańców w wieku 50+, zachęcanie
młodzieży do współpracy oraz samoorganizacji. Zwiększenie
roli sołtysów i rad sołeckich.
|
W
jaki sposób mają być rozwiązane problemy?
|
Poprzez
współpracę z władzami sołectwa, wójtem gminy, radą gminy
poprzez spotkania, zebrania wiejskie, współpracę z władzami
samorządowymi na wszystkich poziomach ( Starostwo Powiatowe,
Urząd Marszałkowski ).
|
Jak
ma wyglądać nasze sołectwo?
|
Nasze
sołectwo ma być estetyczne, zadbane, bezpieczne i
zintegrowane.
|
Jakie
obyczaje i tradycje mają być u nas pielęgnowane i rozwijane?
|
Poprzez
rozwijanie i pielęgnowanie tradycji regionalnych ( warsztaty,
spotkania itp ), imprezy rodzinne, sportowo-rekreacyjne,
podtrzymywanie rozpoczętych działań związanych z
organizowaniem corocznych imprez, np. Wigilia wiejska, dożynki,
Dzień kobiet, majówka mieszkańców itp.
|
Jak
mają wyglądać mieszkania i obejścia?
|
Obejścia
i mieszkania mają być przede wszystkim zadbane przy tym
zmechanizowane, energooszczędne z zastosowaniem rozwiązań
ekologicznych.
|
Jaki
ma być stan otoczenia i środowiska?
|
Obejścia
zadbane, uporządkowane rowy, pobocza, sprawne, oszczędne
oświetlenie, dobre drogi. Budowa kanalizacji, propagowanie
zasad ekologii: wprowadzenie segregacji odpadów, szamba
ekologiczne lub przydomowe oczyszczalnie ścieków.
|
Jakie
ma być rolnictwo?
|
Produkcja
rolna ma być dochodowa, oparta o nowoczesne rozwiązania,
wysoko wyspecjalizowana i zmechanizowana i jednocześnie
ekologiczna. Źródłem dodatkowego utrzymania rolników mają
być usługi związane
z agroturystyką. |
Jakie
mają być powiązania komunikacyjne?
|
Istniejące
drogi mają stać się przejezdne o każdej porze roku, a we
wsiach powinny zostać położone chodniki, dzięki czemu
wzrośnie bezpieczeństwo mieszkańców i turystów.
|
Co
zaproponujemy dzieciom i młodzieży?
|
Dzieciom
i młodzieży zaproponujemy zorganizowane i bezpieczne zajęcia
pozalekcyjne (wycieczki rowerowe, kółka zainteresowań,
zajęcia sportowe letnie i zimowe) . Ponadto zaproponujemy
wszystkim mieszkańcom stały dostęp do Internetu.
|
- Arkusz planowania
Plan
rozwoju sołectwa Dłużyna i Węzina zawiera układ wyznaczonych
przez społeczność priorytetów rozwojowych, celów oraz
konkretnych projektów. Poszczególne priorytety
i projekty są zgodne z ustaloną wizją i misją rozwoju sołectw.
i projekty są zgodne z ustaloną wizją i misją rozwoju sołectw.
Sołectwa
Dłużyna i Węzina wsiami czystymi, z rozwiniętą agroturystyką.
Mieszkańcy dumni ze swego miejsca zamieszkania, a młode
wykształcone pokolenie widzi potrzebę pozostania na wsi.
Priorytet
2
Budowa,
rozwój i modernizacja infrastruktury społecznej i technicznej
Priorytet
1
Rozwój
zasobów ludzkich
Cel
1 Cel 1 Cel 2
1.1.
Podniesiony
poziom wiedzy
2.1.
Poprawa stanu infrastruktury społecznej
i technicznej
i technicznej
1.2.
Zagospodarowany czas mieszkańców
- Zadania do celów, uproszczony harmonogram oraz koszty realizacji zadań
Cel
|
Nazwa
zadania
|
Termin
realizacji
|
Planowany
koszt ogólny
|
Źródła
finansowania
|
Lata
finansowania
2012-2015
2016-2020
|
||
Priorytet
1 Rozwój zasobów ludzkich
|
|||||||
Cel:
1.1. Podniesiony poziom wiedzy
|
|||||||
1.1.1.
|
Udział
w szkoleniu z zakresu agroturystyki
|
-
|
0,00
|
-
|
0,00
|
0,00
|
|
1.1.2.
|
Udział
w warsztatach na temat tworzenia wiosek tematycznych
|
-
|
0,00
|
-
|
0,00
|
0,00
|
|
1.1.3.
|
Udział
w kursie architektury krajobrazu
|
-
|
0,00
|
-
|
0,00
|
0,00
|
|
1.1.4.
|
Warsztaty
z rękodzieła artystycznego
|
2012-2020
|
40.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Fundacja
Wspomagania Wsi;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
Działaj
Lokalnie;
RITA
- Polsko–Amerykańska Fundacja Wolności;
Ministerstwo
Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
|
20.000,00
|
20.000,00
|
|
1.1.5.
|
Warsztaty
fotograficzne plenerowe
|
2012-2020
|
0,000
|
-
|
0,00
|
0,00
|
|
1.1.6.
|
Kurs
kwalifikacyjny – wychowawca kolonijny i kierownik kolonii
|
2012-2014
|
2.000,00
|
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
|
2.000,00
|
0,00
|
|
1.1.7.
|
Szkolenia
z informatyzacji/ multimedialne
|
2012-2014
|
5.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Fundacja
Wspomagania Wsi;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
5.000,00
|
0,00
|
|
1.1.8.
|
Warsztaty
z wizażu
|
2013
|
15.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.2.1;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.1;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.2;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.3;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
15.000,00
|
0,00
|
|
1.1.9.
|
Kurs
florystyki
|
2013-2014
|
5.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.2.1;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.1;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.2;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.3;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
5.000,00
|
0,00
|
|
1.1.10.
|
Warsztaty
na temat zachowania krajobrazu kulturowego Żuław.
|
2013-2014
|
25.000,00
|
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
25.000,00
|
0,00
|
|
1.1.11.
|
Warsztaty
i wykłady nt. kuchni żuławskiej kuchni staropolskiej, kuchni
regionalnej /techniki zdrowego żywienia
|
2013-2014
|
7.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Fundacja
wspomagania wsi;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
7.000,00
|
0,00
|
|
1.1.12.
|
Warsztaty
z zielarstwa
|
2014-2015
|
20.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.2.1;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.1;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.2;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.3;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
20.000,00
|
0,00
|
|
1.1.13.
|
Warsztaty
na temat historii i tradycji regionalnej.
|
2013-2020
|
25.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.2.1;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.1;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.2;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6.3;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
25.000,00
|
0,00
|
|
1.1.14.
|
Wydanie
folderu- album fotograficzny nt. ptaków- konkursy fotograficzny,
plastyczny
|
2014-2015
|
50.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
25.000,00
|
25.000,00
|
|
1.1.15.
|
Opieka
nad osobami starszymi
|
2014-2015
|
5.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.2.1;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 6;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 8.1;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
5.000,00
|
0,00
|
|
Cel:
1.2. Zorganizowany czas wolny mieszkańców
|
|||||||
1.2.1.
|
Organizacja
czasu wolnego dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych ( w tym
50+):
-
wyjazdy (wakacje, ferie zimowe);
-
zielone szkoły;
-
letni kurs językowy;
|
2012-2020
|
100.000,00
|
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich– Małe Projekty Starostwo Powiatowe
w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Działaj Lokalnie – Polsko–Amerykańska Fundacja Wolności;
Kuratorium
Oświaty w Olsztynie;
Ministerstwo
Edukacji Narodowej;
|
50.000,00
|
50.000,00
|
|
1.2.2.
|
Organizacja
imprez lokalnych (Dzień Dziecka, Mikołajki, Dzień Babci, Dzień
Dziadka, Dzień Mamy i Taty, itp.).
|
2012-2020
|
50.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Równać
Szanse;
Fundacja
FORD;
Fundacja
Kronenberga;
Fundacja
Orange;
Fundacja
Wspomagania Wsi;
Polska
Fundacja Dzieci i Młodzieży;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
Program
Działaj Lokalnie – Polsko–Amerykańska Fundacja Wolności;
|
25.000,00
|
25.000,00
|
|
1.2.3.
|
Warsztaty
muzyczne i teatralne
|
2012-2020
|
20.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Równać
Szanse;
Fundacja
FORD;
Fundacja
Kronenberga;
Fundacja
Orange;
Fundacja
Wspomagania Wsi;
Polska
Fundacja Dzieci i Młodzieży;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
Program
Działaj Lokalnie – Polsko–Amerykańska Fundacja Wolności;
Ministerstw
Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
RITA
- Polsko–Amerykańska Fundacja Wolności;
|
10.000,00
|
10.000,00
|
|
1.2.4.
|
Warsztaty
fotograficzne
|
2012-2020
|
6.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w
Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Równać
Szanse;
Fundacja
FORD;
Fundacja
Kronenberga;
Fundacja
Orange;
Fundacja
Wspomagania Wsi;
Polska
Fundacja Dzieci i Młodzieży;
Fundusz
Sołecki;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
Program
Działaj Lokalnie – Polsko–Amerykańska Fundacja Wolności;
Ministerstw
Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
RITA
- Polsko–Amerykańska Fundacja Wolności;
|
3.000,00
|
3.000,00
|
|
1.2.5.
|
Warsztaty
bezpieczeństwa w ruchu drogowym
|
2012-2020
|
1.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Równać
Szanse;
Fundacja
FORD;
Fundacja
Kronenberga;
Fundacja
Orange;
Fundacja
Wspomagania Wsi;
Polska
Fundacja Dzieci i Młodzieży;
Fundusz
Sołecki;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
500,00
|
500,00
|
|
1.2.6.
|
Warsztaty
bezpieczeństwa w gospodarstwie rolnym
|
2012-2020
|
1.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Równać
Szanse;
Fundacja
FORD;
Fundacja
Kronenberga;
Fundacja
Orange;
Fundacja
Wspomagania Wsi;
Polska
Fundacja Dzieci i Młodzieży;
Fundusz
Sołecki;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
500,00
|
500,00
|
|
1.2.7.
|
Warsztaty
opieki nad zwierzętami
|
2012-2020
|
4.000,00
|
Starostwo
Powiatowe w Elblągu;
Urząd
Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie;
Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich - MPiPS;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 9.5;
Program
Operacyjny Kapitał Ludzki 7.3;
Równać
Szanse;
Fundacja
FORD;
Fundacja
Kronenberga;
Fundacja
Orange;
Fundacja
Wspomagania Wsi;
Polska
Fundacja Dzieci i Młodzieży;
Fundusz
Sołecki;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
Program
Działaj Lokalnie – Polsko–Amerykańska Fundacja Wolności;
|
2.000,00
|
2.000,00
|
|
Priorytet
2 Budowa, rozwój i modernizacja infrastruktury społecznej i
technicznej
|
|||||||
Cel:
2.1. Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej
|
|||||||
2.1.1.
|
Budowa
pieca chlebowego w świetlicy wiejskiej
|
2013-2014
|
20.000
|
Środki
Samorządu Warmińsko – Mazurskiego,
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - Odnowa
i Rozwój Wsi;. |
20.000
|
0.00
|
|
2.1.2.
|
Remont
świetlicy wiejskiej
|
2012-2013
|
100.000,00
|
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - Odnowa
i Rozwój Wsi; |
100.000,00
|
0,00
|
|
2.1.3.
|
Wyposażenie
świetlicy wiejskiej
|
2012-2013
|
25.000,00
|
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - Odnowa
i Rozwój Wsi;. |
25.000,00
|
0,00
|
|
2.1.4.
|
Chodniki
– 4 km
|
-2020
|
984.000,00
|
Środki
Samorządu Warmińsko – Mazurskiego,
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - Odnowa
i Rozwój Wsi;.
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - Odnowa
i Rozwój Wsi; |
0.00
|
984.000,00
|
|
2.1.5.
|
Zagospodarowanie
centrum wsi
|
2013-2015
|
25.000,00
|
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - Odnowa i Rozwój Wsi;
|
25.000,00
|
0,00
|
|
2.1.6.
|
Budowa
przydomowych oczyszczalni- 95 gospodarstw
|
2016-2020
|
475.000,00
|
Narodowy
Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Ministerstwo
Środowiska;
|
0,00
|
475.000,00
|
|
2.1.7.
|
Odnowa
Balustrady Mostu , Dwa witacze przy moście w Węzinie.
|
2013-2014
|
5.000,00
|
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - Odnowa
i Rozwój Wsi;. |
5.000,00
|
0,00
|
|
2.1.8.
|
Tablice
informacyjne – 2 szt. wielkogabarytowe
|
2014-2020
|
10.000,00
|
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 – Małe Projekty;
|
10.000,00
|
0,00
|
|
2.1.9
|
Miejsce
rekreacji mieszkańców ( zadaszona wiata, grill, ławki, scena )
|
2020
|
50.000,00
|
Program
Rozwoju Obszarów Wiejskich , Małe Projekty;
|
50.000,00
|
0.00
|
|
480
000,00
|
1
595 000,00
|
||||||
Ogółem
|
2
075,000,00
|
Opracowany
Plan Odnowy Sołectwa Dłużyna i Węzina jest dokumentem, który
może ulegać zmianom. Oznacza to, że można go aktualizować i
dostosowywać do zmieniających się aspiracji mieszkańców, czy
warunków rozwoju. W celu jak najlepszej realizacji plan został
poddany analizie i ewaluacji oraz został zaktualizowany w kwietniu
2013 roku przez wymienionych na stronie tytułowej mieszkańców.
Każdy z mieszkańców ma możliwość odniesienia się do
wypracowanych propozycji. Postępy w realizacji przyjętego Planu
Odnowy będą na bieżąco monitorowane i oceniane przez mieszkańców
sołectw Dłużyna i Węzina. Za realizację całego planu
odpowiedzialne będą Rady obu Sołectw z udziałem władz gminnych.
Podane
poniżej role uczestników Planu Odnowy Wsi, w trakcie realizacji
zadań w kolejnych latach będą ulegały uzupełnieniu. Podane
informacje są przydatne mieszkańcom i radnym w gminie przy
skutecznej realizacji zaplanowanych projektów.
Rola
i zadania społeczności wsi:
- organizuje się, wybiera lidera i tworzy grupę odnowy wsi,
- opracowuje plan odnowy sołectwa,
- współpracuje z gminą w zakresie planowania przestrzennego i projektowania,
- ustala przedsięwzięcia priorytetowe,
- przystępuje do realizacji przedsięwzięć uczestnicząc w nich z wkładem organizacyjnym, finansowym, materiałami i robocizną.
Rola
i zadania radnych i władz gminnych:
- koordynuje program na swoim terenie,
- udziela wszechstronnego wsparcia liderowi i grupie odnowy wsi,
- zleca opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- zleca projekty techniczne i zapewnia ich zgodne z prawem wykonawstwo,
- uczestniczy w realizacji przedsięwzięć z wkładem organizacyjnym, finansowym i materiałami.
Zasady
realizacji sołeckiego planu odnowy
W
działaniach towarzyszących wdrażaniu planu odnowy szczególnie
duży nacisk położony zostanie na umiejętność organizowania się
sołeckich społeczności. Zasady organizowania przedstawiono w 5
podstawowych zasadach dotyczących liderów wiejskich i kierowanych
przez nich grup odnowy:
Zasada
1. Odnowę wsi zaczynam od siebie
- rozumiem istotę zagadnienia,
- umiem ją wytłumaczyć,
- jestem przekonany o słuszności sprawy,
- działam z wewnętrznej motywacji,
- rezerwuję i planuję swój czas dla sprawy,
- przyjmuję odpowiedzialność,
- daję przykład.
Zasada
2. Odnowa wsi opiera się na wspólnym działaniu
- tworzymy grupę odnowy wsi i ustalamy naszego lidera,
- wszyscy we wsi wiedzą, iż przystępujemy do odnowy wsi,
- działamy jawnie, starając się o poszerzenie grupy osób zaangażowanych.
Zasada
3. Odnowa wsi potrzebuje sojuszników
- do działań na rzecz odnowy wsi pozyskujemy sołtysa,
- każda osoba ciesząca się autorytetem jest poinformowana o planach i otrzymuje propozycję współuczestnictwa,
- współpracujemy z każdym formalnym reprezentantem wiejskiej społeczności,
- przekonujemy gminę do naszych zamierzeń i zabiegamy o jej wsparcie.
Zasada
4. Odnowa wsi wymaga systematycznego działania
- określamy kalendarz działania i trzymamy się go,
- ustalamy miejsce, tryb i metody pracy,
- wszystko, co ustalimy, zapisujemy,
- wszystko, co zrobiliśmy, dokumentujemy.
Zasada
5. Odnowa wsi opiera się na planie rozwoju i programie odnowy wsi
- opracowujemy wizję naszej wsi i tworzymy dla jej osiągnięcia plan rozwoju i odnowy wsi,
- zabiegamy o szerokie poparcie dla naszego planu rozwoju i odnowy wsi,
- określamy krótkoterminowy plan odnowy wsi.
- ustalamy hierarchię proponowanych przedsięwzięć.
Zasady
powyższe odnoszą się do osoby lidera i członka grupy odnowy
odpowiedzialnych za przebieg odnowy. Prowadzi to do wzrostu motywacji
uczestników odnowy i oparcia działania ich system wartości.
- Spis tabel, rysunków, zdjęć
Rysunek
nr 1
|
Mapa
położenia Gminy Elbląg
|
5
|
Rysunek
nr 2
|
Mapa
położenia Dłużyny i Węziny
|
6
|
Rysunek
nr 3
|
Zdjęcie
satelitarne Dłużyny i Węziny
|
7
|
Tabela
nr 1
|
Liczba
ludności według płci
|
12
|
Tabela
nr 2
|
Liczba
ludności według wieku i płci
|
13
|
Tabela
nr 3
|
Liczba
ludności według ekonomicznych grup wieku ludności
|
14
|
Tabela
nr 4
|
Wykształcenie
ludności wsi Dłużyna i Węzina
|
14
|
Wykres
nr 1
|
Liczba
ludności według płci
|
12
|
Wykres
nr 2
|
Liczba
ludności według wieku i płci wieś Dłużyna
|
13
|
Wykres
nr 3
|
Liczba
ludności według wieku i płci wieś Węzina
|
13
|
Wykres
nr 4
|
Liczba
ludności według wieku i płci wieś Dłużyna
|
14
|
1
Krzysztof Mieczkowski, Marian Tomaszewski, Katalog
obiektów noclegowo-gastronomicznych LGD Kanału Elbląskiego i LGD
Wysoczyzny Elbląskiej, Elbląg – Milejewo 2011, str. 13-14.
3
Krzysztof Mieczkowski, Marian Tomaszewski, Katalog obiektów
noclegowo-gastronomicznych LGD Kanału Elbląskiego i LGD Wysoczyzny
Elbląskiej, Elbląg – Milejewo 2011, str. 9-10.
4
Krzysztof
Mieczkowski, Marian Tomaszewski, Rowerem
po Krainie Kanału Elbląskiego, Elbląg 2010, str. 140-150.
5
Krzysztof
Mieczkowski, Marian Tomaszewski, Rowerem
po Krainie Kanału Elbląskiego, Elbląg 2010, str. 236-239.
Świetnie napisany artykuł.
OdpowiedzUsuń